מילון מונחים

מסגרות לתמונות

בעמוד הזה ריכזנו בעבורכם את רוב המונחים המקצועים בתחום, מקווים שתמצאו מידע זה מועיל ושימושי בעבורכם.

 
מסגרות אלומיניום הן מסגרות לתמונות העשויות ממתכת הנקראת אלומיניום, מסגרות אלו מגיעות בשלל צבעי הקשת והן בעלות מראה דק ואחיד, לא ניתן למצוא מסגרות אלומיניום מעוטרות או מסגרות אלומיניום בעלות סגנונות ועובי פרופילים שונה אומנם ישנה חברה המתמחה בייצור מסגרות לתמונות מאלומיניום ברמה הגבוה ביותר בעולם, חברה זאת נקראת נילסן  והיא חברה דנית המייצרת מסגרות אלומיניום מרשימות במיוחד. בעבר היה ניסיון לשווק את המסגרות של נילסן בארץ אך עקב מחירן הגבוה (הרבה יותר יקר ממסגרות עץ) הן לא הצליחו לחדור לשוק בצורה משמעותית וכיום כמעט ולא ניתן למצוא אותן בארץ.
 
מסגרות מאלומיניום שכן נמצאות בשימוש מגיעות ברוחב של 7 מ"מ ועובי של 2.5 ס"מ 
 
והן משמשות בעיקר למסגור תעודות, מסגור פלקטים ופוסטרים, מסגור של מראות בחדרי אמבטיה ועוד...
 
פספרטו הוא מסגרת פנימית המשמשת ליצירת עומק לתמונה הממוסגרת או להגנה 
מפני הדבקות של התמונה לזכוכית של המסגרת.
פספרטו מיועד אך ורק לצילומים ציורים ופוסטרים שמוסגרו בתוך מסגרת עם זכוכית.
 
מסגרת זו היא מסגרת העשויה מחומר דמוי פלסטיק הנקרא פוליאריטן מוקצף,
 
השימוש במסגרות פליאריטן החל במהלך שנות התשעים והוא מהווה תחליף זול בעל מראה עשיר ומרשים
 
למסגרות העץ שהיו הנפוצות ביותר בתחום של מסגור תמונות עד לאותה התקופה. עם כניסתם של מסגרות הפוליאריטן עלות המסגרות ירדה באופן משמעותי והן מהוות כיום כ- 80% מכלל המסגרות הקיימות בשוק.
 
מסגרות מסוג זה נראות טוב ולא כולם מבחינים כי הן אינן עשויות מעץ מאחר והן בעלות פיתוחים ועיצובים רבים.
 
הפוליאריטן עצמו הוא חומר עמיד ואינו מתכלה, נרכב או נאכל על ידי תולעים מה שמקנה לו עמידות לאורך שנים רבות יותר ממסגרות עץ.
 
רק בעלי העין החדה יוכלו לראות את ההבדל בין שני סוגי המסגרות ולהבחין מתי מדובר במסגרת מעץ ומתי במסגרת מפוליאריטן.
מסגרת היא פרופיל העשוי ממגוון חומרים ומשמש לתיחום התמונה או האובייקט הממוסגר,
 
מסגרות בתחום מסגור התמונות עשויות בדרך כלל מהחומרים הבאים: עץ, אלומיניום ופוליאריטן מוקצף
 
כאשר מסגרות עץ הן היקרות והאיכותיות ביותר.
 
מסגרות עץ הן מסגרות איכותיות הנמצאות בתחום של מסגור תמונות עוד מימי בראשית,
 
מסגרות לתמונות מעץ ניתן לראות במוזיאונים והן מעטרות את מבחר יצירות האומנות המוצגות במוזיאונים ברחבי העולם.
<br><br>
מסגרות עץ קיימות בשלל צבעים וסגנונות כאשר האיכותיות ביותר מגיעות מאיטליה, הן מרהיבות ביופיין
 
ויוצרת מראה מושלם בחיבור עם התמונה או הציור שאותו הן ממסגרות.
 
ניתן גם להבחין בחיבור כמעט מושלם בין צלעות המסגרת כאשר מדובר במסגרות עץ,
 
ובסך הכול העץ משדר חמימות יתירה משאר החומרים המשמשים למסגור תמונות.
 
אמנם מסגרות עץ נחשבות ליקרות ביותר בתחום מסגור תמונות אך הן בהחלט מספקות את הסחורה כאשר זה מגיע למראה התמונה תלויה על הקיר.
 
למסגרות עץ יש גם חסרון קטן והוא שבתנאי לחות קיצונים עלול העץ לפתח ריקבון או אפילו להתליע עקב כך 
 
אנו לא ממליצים להשתמש במסגרות עץ כאשר מדובר במסגור מראות בחדרי אמבטיה וכדומה...
 
ראוי לציין ששמירה על בית נקי ואקלים תקין בחדר תמנע את הנזקים הללו מהמסגרות.
 
מסגרת זאת יוצרת בעצם מעין קופסא עם עומק כאשר התמונה יושבת בעומקה של המסגרת במרחק של בין 2.5 ס"מ ל – 9 ס"מ מהזכוכית
 
(בהזמנה ניתן ליצר קופסאות עמוקות יותר) והיא מתאימה למסגור של תמונות ואפילו בובות וחפצים קטנים בעלי ערך גבוה.
 
במסגרת קופסא משתמשים רק בזכוכית רגילה או פרספקס מאחר וזכוכית מט לא תאפשר לראות את התמונה ממרחק כזה.
 
רובן הגדול של מסגרות קופסא או טלויזיה הן מסגרות עץ.

מסגרת צפה היא בעצם מסגרת בעלת מימד של עומק שבה התמונה יושבת על רקע כלשהו בעומק המסגרת 
אך עדיין היא נמצאת במרחק מסוים מהרקע עצמו.
זאת היא שיטת מסגור חדישה יחסית והיא נחשבת למסגור מודרני במיוחד.

מסגרת בלינדרם היא מסגרת שנועדה למתיחת ציורי שמן על בד קנבס, הדפסות על קנבס או כל ציור או בד שאנו 
רוצים להציג על הקיר באופן מרשים ואיכותי.
מקור השם בלינדרם הוא בשפה הרוסית והוא אומר "מסגרת עיוורת" ואכן כשמה כן היא.

 
 
מסגרת רגל מאוד דומה למסגרת טלויזיה וההבדל העיקרי בינהן הוא שבמסגרת רגל התמונה יושבת בצמוד לזכוכית כלומר 
 
היא איננה שקועה בעומק המסגרת ולכן ניתן להשתמש בה גם בזכוכית מט ולא רק בזכוכית רגילה כמו במסגרת טלויזיה או קופסא.
 
מסגרות רגל מגיעות ברובן מעץ אך ניתן גם להכין אותן מפוליאריטן מוקצף עם זאת חשוב לציין 
 
שאיכות המסגרת מעץ היא גבוה פי כמה וכמה מאותה המסגרת בפוליריטן מוקצף.

מסגרת כפולה
מסגרת כפולה היא מסגרת שמורכבת מ-2 מסגרות לפחות המורכבות אחת על השניה, ברמת העיקרון ניתן למסגר ביותר ממסגרת אחת עד אין סוף, כלומר מסגרת על מסגרת על מסגרת וכן הלאה...
שיטת מסגור זאת מעניקה למסגרת רוחב ונותנת לה כוח רב יותר ביחס לאובייקט המוצג. אנו משתמשים באופן זה של מסגור כאשר אנו רוצים לבנות מסגרת רחבה במיוחד עם מראה עשיר ביותר. מסגור כפול יוצר תחושה של עומק או פרמידה כאשר הוא מרחיק או מקרב את העבודה לקיר.

מסגרת בלינדרם היא מסגרת עיוורת שאינה נראית לעין ובסך הכול נועדה למתוח את הבד בכדי שנוכל למסגר אותו באופן יוקרתי ומרשים.
מסגרת בלינדרם מגיעה במגוון עוביים החל מ- 1.2 ס"מ ועד ל- 5 ס"מ ויותר במקרים מיוחדים.
עם עליית התחום של הדפסה על קנבס גדל השימוש במסגרות הבלינדרם והחל סטייל חדש של הצגת תמונות 
מתוחות על מסגרת בלינדרם ללא שימוש במסגרת חיצונית נוספת.
חישוב העלות למסגרת בלינדרם מתבצע על ידי חישוב היקף התמונה שיש למתוח.

זה הוא פספרטו העשוי מקרטון ברמה גבוה יותר מהקרטון של הפספרטו הרגיל והדבקים שמחברים אותו הם ללא חומצה, 
אמנם פספרטו זה יותר יקר מפספרטו רגיל אך הוא מבטיח אמינות ושמירה על תמונתכם 
לאורך שנים מבלי הפחד שיפלוט חומצה ויזיק לתמונה שלכם.

בשיטת מסגור זאת אנו בעצם יוצרים מעין קופסא סגורה שבה התמונה יושבת על המסגרת והיא מודבקת לרקע 
קשיח כגון קאפה או משטח עץ ומודבקת ביחד על חזית המסגרת.
מסגרת זאת יוצרת מראה מודרני קליל ומעניין, ניתן ליצור קופסאות בעוביים של 1.5 ס"מ ועד 10 ס"מ.

זכוכית

זכוכית רגילה היא זכוכית חלקה רגילה שאינה מורידה או פוגעת ברווית הצבעים של התמונה,
גם היא מגיעה בעובי של 2 מ"מ והיא הנפוצה ביותר במסגור תמונות.
משמשת בכל סוגי המסגרות והחסרון היחיד שלה הוא שאם יש מנורה חזקה או אור שמש בחדר
היא עלולה להראות כמראה בזויות מסוימות.

זכוכית מט היא זכוכית בעובי 2 מ"מ בעלת גרעון והיא נועדה ליצור אפקט של טישטוש קל לתמונה, 
בנוסף מספקת זכוכית מט מראה ללא השתקפות כאשר מסתכלים על התמונה הממוסגרת.
כאשר ממסגרים תמונה בזכוכית מט ניתן לצפות לאובדן של בערך 15% מרווית הצבעים של התמונה.
על מנת שהתמונה תראה בבירור דרך זכוכית מט עליה להיות במרחק של לא יותר מ- 2 מ"מ מהתמונה במסגרת.
זכוכית מט מתאימה בעיקר לעבודות שחור לבן וצילומים ועולה קצת יותר מזכוכית רגילה.

זכוכית לתמונה ממוסגרת משמשת כאמצעי הגנה על התמונה או האובייקט הממוסגר והיא שומרת על התמונה 
מפני נזקים של לכלוך, אבק, נוזלים ושריטות, עובי סטנדרטי לזכוכית במסגרת הוא 2 מ"מ.
ישנם 2 סוגים של זכוכיות בעולם מסגור התמונות: זכוכית רגילה (מבריקה), זכוכית מט (ללא ברק).

הדבקות

הדבקה על קאפה היא הדבקה של פוסטר, צילום או כל תמונה אחרת על גבי משטח קשיח שנקרא קאפה,
ההדבקה מתבצעת באמצעות מכונה מיוחדת היצרת הדבקה של התמונה לקאפה בלחץ בכדי למנוע היווצרות של
בועות אוויר או שברים בתוצאה המוגמרת.

הדבקת תמונה, ציור או פוסטר לקרטון ביצוע באמצעות מכבש חם בלחץ גבוהה, זוהי כמובן הדבקה ברמה פחות גבוה מאשר הדבקה על קאפה אך היא בהחלט מספקת מענה יעיל וחסכוני לתקציב מסגור נמוך.
בדרך כלל נדביק פוסטר על קרטון ביצוע כאשר מדובר בעבודות זולות יחסית או פוסטרים פשוטים וזולים. יתרון משמעותי להדבקה על קרטון ביצוע הוא השמירה על התמונה שלא תקבל גלים עם הזמן.

כאשר מותחים קנבס בעיטוף רגיל, הכוונה היא שדפנות המסגרת יהיו בצבע לבן חלק וללא הדפסה עליהם,
בדרך כלל משתמשים בסגנון עיטוף רגילה להדפסות קנבס שמיועדות להיות ממוסגרות בסוף התהליך.
ואז אין צורך להשקיע בהדפסה על דפנות התמונה מאחר והיא תהיה ממוסגרת.
ניתן גם להזמין עיטוף רגיל אך עם צבע שונה בדופן המסגרת, לדוגמא שחור, כחול, אדום או ורוד


תהליך מריחת לכה על קנבס נועד על מנת לשמור על חזית התמונה לתקופה רבה יותר, אמנם מדפסת שמכבדת
את עצמה ועובדת עם דיו מקורי של היצרן אינה אמורה להוציא הדפסים שדוהים בקלות או ניזוקים ממים.
למרות זאת ישנו שימוש רב בלכה על תמונות קנבס בתחום הדפסות על קנבס.
מריחת הלכה יכולה להתבצע בכמה אופנים, התזת ספריי לכה או מריחה ידנית על ידי גלגלת.
ההבדל העיקרי בין 2 השיטות הנ"ל הוא שבהתזת ספרי כמעט ולא רואים את הלכה על גבי התמונה המודפסת 
ולעומת זאת כאשר משתמשים בגלגלת או מברשת נוצרת שכבה עבה של לכה על גבי התמונה.

הדפסה על קנבס היא טכניקה של הדפסת תמונות על גבי בד קנבס, באמצעות שיטה זאת שפותחה ועברה את 
השינוי המשמעותי ביותר שלה על ידי בחור בשם טים סאתגר בארה"ב.
באמצעות השיטה שפיתח טים נולדה האפשרות החדשה לאמנים ליצור הדפסים באיכות גבוה ביותר וכן ליצור 
העתקים יוקרתיים של עבודותיהם מוצגות על גבי בד קנבס יוקרתי.
ישנן 2 שיטות הדפסה עיקריות:
שימוש בדיו סולבנטי (שיטה ישנה אשר הולכת ונעלמת מן העולם)
שימוש בדיו על בסיס פיגמנט (שיטה חדישה יחסית השומרת על איכות הסביבה ובעלת איכויות צבעים מדהימות להפליא).
רוב המדפסות הקיימות כיום בתחום של הדפסות קנבס מסוגלות להדפיס קובץ ברזולוציה של אלפים וארבע מאות DPI ולעיתים אף יותר. 

קרטון ביצוע משמש גם כן להדבקת תמונות על מנת לשמור עליהן מפני היווצרות של גלים לאורך השנים, הוא מהווה תחליף זול יותר לעומת הקאפה.
קרטון ביצוע מגיעה עד גודל של 100X140 ס"מ והחסרון שלו לעומת הקאפה הוא שהוא עדין יותר רק 3 מ"מ עובי וכן בעת ההדבקה נוצרות מעין גבשושיות קלות בחזית התמונה בהן יבחינו בקלות חדי העין.
מומלץ להשתמש בקרטון ביצוע להדבקת תמונה רק כאשר מדובר בתמונות בעלות ערך נמוך יחסית.

קנבס

ניתן למתוח כל הדפסה על קנבס בסגנון מתיחה שנקרא עיטוף גלריה,
באמצעות מתיחה זאת אנו נקבל המשכיות של הצילום על דפנות מסגרת המתיחה ועל ידי כך ניצור מסגרת 
חדשה, צבעונית ובעלת מראה של תלת מימד.
הגרפיקאי שלנו דואג ליצור את ההמשך של התמונה על דופן המסגרת ללא הפסד של חלקים מהפריים של 
התמונה.

כאשר מותחים קנבס בעיטוף רגיל, הכוונה היא שדפנות המסגרת יהיו בצבע לבן חלק וללא הדפסה עליהם,
בדרך כלל משתמשים בסגנון עיטוף רגילה להדפסות קנבס שמיועדות להיות ממוסגרות בסוף התהליך.
ואז אין צורך להשקיע בהדפסה על דפנות התמונה מאחר והיא תהיה ממוסגרת.
ניתן גם להזמין עיטוף רגיל אך עם צבע שונה בדופן המסגרת, לדוגמא שחור, כחול, אדום או ורוד


תהליך מריחת לכה על קנבס נועד על מנת לשמור על חזית התמונה לתקופה רבה יותר, אמנם מדפסת שמכבדת
את עצמה ועובדת עם דיו מקורי של היצרן אינה אמורה להוציא הדפסים שדוהים בקלות או ניזוקים ממים.
למרות זאת ישנו שימוש רב בלכה על תמונות קנבס בתחום הדפסות על קנבס.
מריחת הלכה יכולה להתבצע בכמה אופנים, התזת ספריי לכה או מריחה ידנית על ידי גלגלת.
ההבדל העיקרי בין 2 השיטות הנ"ל הוא שבהתזת ספרי כמעט ולא רואים את הלכה על גבי התמונה המודפסת 
ולעומת זאת כאשר משתמשים בגלגלת או מברשת נוצרת שכבה עבה של לכה על גבי התמונה.

הדפסה על קנבס היא טכניקה של הדפסת תמונות על גבי בד קנבס, באמצעות שיטה זאת שפותחה ועברה את 
השינוי המשמעותי ביותר שלה על ידי בחור בשם טים סאתגר בארה"ב.
באמצעות השיטה שפיתח טים נולדה האפשרות החדשה לאמנים ליצור הדפסים באיכות גבוה ביותר וכן ליצור 
העתקים יוקרתיים של עבודותיהם מוצגות על גבי בד קנבס יוקרתי.
ישנן 2 שיטות הדפסה עיקריות:
שימוש בדיו סולבנטי (שיטה ישנה אשר הולכת ונעלמת מן העולם)
שימוש בדיו על בסיס פיגמנט (שיטה חדישה יחסית השומרת על איכות הסביבה ובעלת איכויות צבעים מדהימות להפליא).
רוב המדפסות הקיימות כיום בתחום של הדפסות קנבס מסוגלות להדפיס קובץ ברזולוציה של אלפים וארבע מאות DPI ולעיתים אף יותר. 

קרטון ביצוע משמש גם כן להדבקת תמונות על מנת לשמור עליהן מפני היווצרות של גלים לאורך השנים, הוא מהווה תחליף זול יותר לעומת הקאפה.
קרטון ביצוע מגיעה עד גודל של 100X140 ס"מ והחסרון שלו לעומת הקאפה הוא שהוא עדין יותר רק 3 מ"מ עובי וכן בעת ההדבקה נוצרות מעין גבשושיות קלות בחזית התמונה בהן יבחינו בקלות חדי העין.
מומלץ להשתמש בקרטון ביצוע להדבקת תמונה רק כאשר מדובר בתמונות בעלות ערך נמוך יחסית.