טיפים יעילים לשמירה על תמונות, הדפסות על קנבס וציורי שמן
עבודות על בד
עבודות אלה עלולות להינזק בעיקר בגלל חרקים ומזיקים אחרים, אשר ניזונים מהבד, חשוב להקפיד ולעבוד עם בד איכותי ככל האפשר המיועד לצורכי אומנות אבל במידה והעבודה כבר קיימת יש דרכים לשמור עליה:
על מנת למנוע פגיעה בבד ישנן שתי שיטות:
- מסגור מקצועי:
מסגור איכותי ומקצועי מסייע בהגנה על הבד בכך שאיננו משאיר חריצים דרכם יכול המזיק לחדור אל הבד. - תנאי סביבה:
כיוון שחום ולחות מושכים מזיקים, יש לוודא שמירת הבד במקום מאוורר היט
הדפסה על קנבס
1. אין לכוון ספוטים ישירות על ההדפסה או לתלות במקום חשוף לשמש חזקה.
2. לא מומלץ לנקות במטלית לחה. מאחר וצבעי ההדפס הם על בסיס מים מה שמספק תוצאות איכותיות ביותר ולכן עדיף לנקות את ההדפס בעזרת מברשת נוצות עדינה.
ציורי אקריליק ושמן
מומלץ להשתמש בלק הגנה הנקרא גם “ורניש”. השימוש בחומר זה מסייע במניעת נזקים שעלולים להיגרם לתמונה בעקבות, פיח, חומציות, לחות ואבק. יש להקפיד על שימוש בלק הגנה איכותי (מסייע בהגנה מפני קרני UV).
יש לוודא שלק ההגנה התייבש לחלוטין בטרם נמסגר את התמונה, אחרת הציור/תמונה עלול להידבק
עבודות על בד
עבודות אלה עלולות להינזק בעיקר בגלל חרקים ומזיקים אחרים, אשר ניזונים מהבד, חשוב להקפיד ולעבוד עם בד איכותי ככל האפשר המיועד לצורכי אומנות אבל במידה והעבודה כבר קיימת יש דרכים לשמור עליה:
על מנת למנוע פגיעה בבד ישנן שתי שיטות:
- מסגור מקצועי:
מסגור איכותי ומקצועי מסייע בהגנה על הבד בכך שאיננו משאיר חריצים דרכם יכול המזיק לחדור אל הבד. - תנאי סביבה:
כיוון שחום ולחות מושכים מזיקים, יש לוודא שמירת הבד במקום מאוורר היט
ציורי גיר ופחם
בציורים מסוג זה לעיתים צבע הציור נמרח, ישנן שתי דרכים העוזרות במניעת נזק זה:
- התזת פיקסטיב: פיקסטיב הוא תרסיס של דבק שגורם לצבע להיצמד לנייר וכך למעשה, מונע מריחה, חשוב מאוד להבין היטב איך וכמה לרסס, מוזמנים להתייעץ איתנו.
- פספרטו:
הפספרטו מגיע במגוון צבעים וגדלים שונים ומשמש כמעין רקע לתמונה.
דבר נוסף שהפספרטו עושה הוא ליצור הפרדה בין הזכוכית לציור/צילום ובכך מונע הידבקות של
הצבע לזכוכית עם הזמן.
רקמות ,טקסטיל, קלף ונייר
עבודות מסוג אלה הן עבודות עדינות מאוד ולכן חשוב להגן עליהן באמצעות זכוכית.
אצלנו קיימות שלושה סוגי זכוכיות: רגילה, מט וזכוכיות מוזיאליות עם הגנה מפני UV.
זכוכיות המט והמבריקה (רגילה) מספקות הגנה פיזית, ההבדל ביניהן הוא שזכוכית המט בשל צורתה, מונעת השתקפות של אור.
הזכוכית המוזיאונית מספקת הגנת UV ולכן צבע התמונה יחזיק זמן רב יותר והדהייה תתרחש רק לאחר פרק זמן ארוך יותר אם בכלל.
בזכוכית מוזיאלית נשתמש בעיקר כאשר מדובר בעבודת מסגר עבור אובייקטים יקרי ערך או עבור אלה הדורשים את רמת הגימור הגבוהה ביותר.
הזכוכית המוזיאלית מסננת גם קרני UV אך גם מסוגלת למנוע השתקפות של אור ברמה של 99אחוז
דבר הגורם לעבודה להראות כאילו אין בכלל זכוכית.
צילומים
ההרכב הכימי שמרכיב את גב הצילום, לעיתים קרובות גורם להדבקות התמונה לזכוכית וידוע כי יש לו בעיה עם “הדבקה בחום” אשר עלולה להרוס את הצילום. איך פותרים את זה?
1 .מניעת מגע בין הצילום לזכוכית בעזרת פספרטו
2. שימוש בזכוכית מט אשר מונעת הידבקות.
3. הדבקה קרה.
4. הוספת קרטון מוזיאוני מאחורי הצילום, במידה ומדביקים, יש להשתמש בדבק נטול חומצה.
פלקט/פוסטר
עבודות אלה ניתן ואף מומלץ להדביק על קאפה או לבצע הדבקה על קרטון במכונת PRESS.
טיפים כללים
הדבקה:
אין להדביק תמונה מאחור בעזרת סלוטייפ, דבק דו צדדי או דבק מגע שאינם נטולי חומצה או יעודיים לתחום האומנות.
עם הזמן, הדבק ייספג בציור ויצור כתם בחזית התמונה.
מניעת מזיקים:
כדאי לבצע ריסוס של הקיר אשר נמצא מאחורי התמונה מדי כמה חודשים, עדיף להשתמש בקוטל חרקים שפועל לאורך זמן, אסור בהחלט לרסס על התמונה או על המסגרת.
בחירת מיקום התליה של העבודה:
לא מומלץ לתלות תמונה מתחת למזגן או לכוון אליהם מוקדי תאורה חזקים.
כדאי גם להימנע מתליית תמונה באיזור שעלול להיחשף ישירות לשמש לאורך זמן.
לפעמים יש השפעה גם בתליית תמונה על קיר חיצוני או פנימי בתוך חלל הבית, כמובן שהדבר גם תלוי בסוג הבניה/הקיר.
אחסנת ציורים:
ציורים והדפסים על נייר או על בד, יש למקם בין שני קרטונים (בלי לקפל את העבודה) ולהוסיף שכבה של נייר משי. במידה והעבודה דורשת גלגול, יש לעשות זאת סביב גליל קשיח בעל הקוטר הגדול ביותר שיש בידיכם, צבע התמונה אמור להיות מגולגל כלפי חוץ ועליו יש להניח נייר משי.
פלקט/פוסטר
עבודות אלה ניתן ואף מומלץ להדביק על קאפה או לבצע הדבקה על קרטון במכונת PRESS.
קנבס
מתיחת קנבס עיטוף גלריה
ניתן למתוח כל הדפסה על קנבס בסגנון מתיחה שנקרא עיטוף גלריה, באמצעות מתיחה זאת אנו נקבל המשכיות של הצילום על דפנות מסגרת המתיחה ועל ידי כך ניצור מסגרת
חדשה, צבעונית ובעלת מראה של תלת מימד.
הגרפיקאי שלנו דואג ליצור את ההמשך של התמונה על דופן המסגרת ללא הפסד של חלקים מהפריים של התמונה.
מתיחת קנבס עיטוף רגיל
כאשר מותחים קנבס בעיטוף רגיל, הכוונה היא שדפנות המסגרת יהיו בצבע לבן חלק וללא הדפסה עליהם, בדרך כלל משתמשים בסגנון עיטוף רגילה להדפסות קנבס שמיועדות להיות ממוסגרות בסוף התהליך.
ואז אין צורך להשקיע בהדפסה על דפנות התמונה מאחר והיא תהיה ממוסגרת.
ניתן גם להזמין עיטוף רגיל אך עם צבע שונה בדופן המסגרת, לדוגמא שחור, כחול, אדום או ורוד.
הדפסה על קנבס
הדפסה על קנבס היא טכניקה של הדפסת תמונות על גבי בד קנבס, באמצעות שיטה זאת שפותחה ועברה את
השינוי המשמעותי ביותר שלה על ידי בחור בשם טים סאתגר בארה”ב.
באמצעות השיטה שפיתח טים נולדה האפשרות החדשה לאמנים ליצור הדפסים באיכות גבוה ביותר וכן ליצור
העתקים יוקרתיים של עבודותיהם מוצגות על גבי בד קנבס יוקרתי.
ישנן 2 שיטות הדפסה עיקריות:
שימוש בדיו סולבנטי (שיטה ישנה אשר הולכת ונעלמת מן העולם)
שימוש בדיו על בסיס פיגמנט (שיטה חדישה יחסית השומרת על איכות הסביבה ובעלת איכויות צבעים מדהימות להפליא).
רוב המדפסות הקיימות כיום בתחום של הדפסות קנבס מסוגלות להדפיס קובץ ברזולוציה של אלפים וארבע מאות DPI ולעיתים אף יותר.
מתיחת קנבס עיטוף רגיל
תהליך מריחת לכה על קנבס נועד על מנת לשמור על חזית התמונה לתקופה רבה יותר, אמנם מדפסת שמכבדת את עצמה ועובדת עם דיו מקורי של היצרן אינה אמורה להוציא הדפסים שדוהים בקלות או ניזוקים ממים.
למרות זאת ישנו שימוש רב בלכה על תמונות קנבס בתחום הדפסות על קנבס. מריחת הלכה יכולה להתבצע בכמה אופנים, התזת ספריי לכה או מריחה ידנית על ידי גלגלת.
ההבדל העיקרי בין 2 השיטות הנ”ל הוא שבהתזת ספרי כמעט ולא רואים את הלכה על גבי התמונה המודפסת, ולעומת זאת כאשר משתמשים בגלגלת או מברשת נוצרת שכבה עבה של לכה על גבי התמונה.
קאפה
קאפה הוא משטח קשיח העשוי מקצף שמגיע ב – 2 עוביים שונים 10 מ”מ ו- 5 מ”מ. ישנן קאפות שחורות, לבנות, עם דבק ובלי דבק.
קאפה משמשת גם ליצירת מודלים של ארכיטקטים וסטודנטים לעיצוב. בתחום של מסגור תמונות משמשת הקאפה כמשטח חלק ואיכותי אליו ניתן להדביק את התמונה ובכך למנוע היווצרות של גלים על התמונה במרוצת השנים.
ניתן למסגר תמונות ללא מסגרת וזאת באמצעות שימוש בהדבקה על קאפה בלבד, אך חשוב לציין שלקאפה יש נטייה להתעגל עם הזמן כל עוד היא איננה ממוסגרת וככל שהתמונה תהיה גדולה יותר כן יגדלו הסיכויים לכך שהיא תתעגל.
דבר זה ניתן למנוע בקלות על ידי הוספת מסגרת לתמונה שהודבקה על הקאפה.
הדבקה על קאפה
הדבקה על קאפה היא הדבקה של פוסטר, צילום או כל תמונה אחרת על גבי משטח קשיח שנקרא קאפה, ההדבקה מתבצעת באמצעות מכונה מיוחדת היצרת הדבקה של התמונה לקאפה בלחץ בכדי למנוע היווצרות של בועות אוויר או שברים בתוצאה המוגמרת.
קרטון ביצוע
קרטון ביצוע משמש גם כן להדבקת תמונות על מנת לשמור עליהן מפני היווצרות של גלים לאורך השנים, הוא מהווה תחליף זול יותר לעומת הקאפה.
קרטון ביצוע מגיעה עד גודל של 100X140 ס“מ והחסרון שלו לעומת הקאפה הוא שהוא עדין יותר רק 3 מ“מ עובי וכן בעת ההדבקה נוצרות מעין גבשושיות קלות בחזית התמונה בהן יבחינו בקלות חדי העין.
מומלץ להשתמש בקרטון ביצוע להדבקת תמונה רק כאשר מדובר בתמונות בעלות ערך נמוך יחסית.
הדבקה על קרטון ביצוע
הדבקת תמונה, ציור או פוסטר לקרטון ביצוע באמצעות מכבש חם בלחץ גבוהה, זוהי כמובן הדבקה ברמה פחות גבוה מאשר הדבקה על קאפה אך היא בהחלט מספקת מענה יעיל וחסכוני לתקציב מסגור נמוך.
בדרך כלל נדביק פוסטר על קרטון ביצוע כאשר מדובר בעבודות זולות יחסית או פוסטרים פשוטים וזולים. יתרון משמעותי להדבקה על קרטון ביצוע הוא השמירה על התמונה שלא תקבל גלים עם הזמן.